понеділок, 3 листопада 2014 р.

Про Національну стратегію у сфері прав людини

Шановні колеги!

У зв'язку з оприлюдненням Указу Президента України «Про розроблення Національної стратегії у сфері прав людини», у Секретаріаті Уповноваженогозародилася ідея щодо сприяння розробці такої стратегії. Початковий момент дуже важливий, адже від того, якою буде структура, які принципи будуть закладені у побудову структури, значною мірою залежатиме якість, реалістичність та дієвість такої стратегії.

Секретаріат Уповноваженого проаналізував міжнародний досвід розробки таких стратегій та вивчив принципи їх побудови. Зокрема, існують стратегії,побудовані за принципом класифікації прав, за принципом вразливих груп, а такожзмішані. Стратегії пишуться на певний проміжок часу і в конкретний час. Відтак, вони повинні бути реалістичними, відповідати на виклики, що існують в державі, та бути водночас надихаючими. Стратегія не повинна бути просто збіркою всіх зобов'язань та рекомендацій. Крім того, стратегія повинна бути конкретною.
Після тривалих обговорень в Офісі Омбудсмана  вирішено, що напевно найкращим варіантом буде формування стратегії за змішаним принципом – і по категоріях прав, і по вразливих групах.
Пропоную на обговорення чернетку плану Національної стратегії України. Знаки  запитання означають, що ці пункти викликали дискусію і в Офісі не дійшлиєдиної думки. Стилістично документ не досконалий, тому вітаються пропозиції щодо більш коректного формулювання пунктів. Буду вдячний за зворотній зв'язок, пропозиції, критику та зауваження. Але пам'ятаймо, що стратегія – це документ на певний проміжок часу, документ конкретний та такий, що повинен фокусуватись на нагальних ключових речах.

З повагою,
Чаплига Михайло


Пропозиції щодо структури Національної стратегії у сфері прав людини

Мета Стратегії: безумовне дотримання, ефективне забезпечення та створення умова для реалізації прав людини та основоположних свобод кожного в Україні.

Завдання Стратегії:
1. підвищення рівня забезпечення прав людини та основоположних свобод.
2. створення ефективних механізмів захисту прав людини та основоположних свобод.
3. визначення пріоритетів державної політики у сфері прав людини та основоположних свобод.

Структура Стратегії:

1.    Преамбула

Принципи побудови Стратегії:
-    верховенство права;
-    участь громадськості;
-    публічність та підзвітність;
-    відкритість та прозорість;
-    гендерна рівність та недискримінація;
-    ефективність та результативність.

Критерії для формування пріоритетів Стратегії:
-    системні проблеми, які випливають із практики Європейського суду, рішень Комітетів ООН, Євромайдану;
-    нові виклики, пов'язані із окупацією Криму та АТО на Донбасі;
-    загрози, які несе соціально-економічна криза;
-    пріоритети, визначені в Угоді про Асоціацію та рекомендаціях міжнародних органів щодо виконання міжнародних зобов'язань України.

2.    Дослідження та аналіз ситуації згідно критеріїв

3.    Громадянські свободи та політичні права:
-    свобода слова та доступ до публічної інформації;
-    свобода мирних зібрань та об‘єднань;
-    право на вибори та референдум;
-    свобода віросповідання (?)

4.    Соціальні та економічні права:
-    право на охорону здоров’я;
-    право на гідний рівень життя;
-    право на працю (на ведення бізнесу);
-    майнові права (?)

5.    Інші права
-    право на приватність;
-    право не бути підданим дискримінації;
-    свобода пересування;
-    протидія торгівлі людьми (?);
-    протидія домашньому насильству (?)
-    право на безпечне довкілля (?)

6.    Вразливі групи:
-    люди з інвалідністю;
-    права дітей (включно з правом на освіту);
-    військовослужбовці;
-    національні меншини та корінні народи;
-    внутрішньо-переміщені особи (вимушені переселенці);
-    громадяни України, що проживають на окупованій території;
-    громадяни України, що проживають в зоні АТО (включно з протидією торгівлі людьми);

7.    Кримінальна юстиція:
-    реформа правоохоронних органів (МВС, СБУ, Прикордонна служба);
-    реформа прокуратури;
-    реформа пенітенціарної системи;
-    створення механізму ефективного розслідування порушень прав людини в системі кримінальної юстиції (?)

8.    Право на справедливий суд: відновлення довіри до судової гілки влади
-    удосконалення процесу формування суддівського корпусу;
-    реформування системи притягнення суддів до відповідальності;
-    доступ до правосуддя;
-    усунення системних недоліків процесуального законодавства;
-    реформування системи виконання судових рішень;

9.    Механізми реалізації, моніторингу та контролю за імплементацією Стратегії
Механізмом реалізації Стратегії є План заходів, який розробляється КМУ. План заходів передбачає відповідальних виконавців, строки виконання, індикатори.

Раз на півроку звіт КМУ про результати виконання підготовленого на підставі Стратегії Плану заходів, подання альтернативного звіту Уповноваженого, який базується на спільному з громадськістю моніторингу виконання обох документів, та розгляд ВРУ для надання доручень парламенту щодо виконання Стратегії та Плану заходів.

Немає коментарів:

Дописати коментар