понеділок, 30 квітня 2012 р.

Аналітичний звіт «Державні закупівлі з охорони пам’ятників архітектури у Львівській, Тернопільській та Волинській областях 2009 – 2011 роки»



         Суспільна важливість охорони пам’яток архітектури давно перестала бути предметом уваги виключно науковців та спеціалістів. Напередодні європейського чемпіонату з футболу в 2012 році, в якому бере участь Україна, питання туристичної привабливості і належного стану історичних об’єктів стає одним з питань іміджу країни.


         Наразі стан справ з паспортизацією нерухомих пам’яток та поповнення Державного реєстру нерухомих пам’яток України триває злочинно довго. Згідно Закону України «Про охорону культурної спадщини»: «пам’ятка культурної спадщини – об’єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру пам’яток України» (ч.1, ст.1)[1], що автоматично визначає, що фінансування та охорона подібних об’єктів може здійснюватися виключно після внесення їх до відповідного Реєстру.
         Згідно доповіді Міністра культури України Михайла Кулиняка, виголошеної на підсумковій колегії Міністерства культури від 1 лютого 2012 року, всього на обліку в Державному реєстрі нерухомих пам’яток України станом на даний момент перебуває понад 140 тисяч об’єктів, в той час як «іще потребують дослідження і взяття на облік понад 70 тис. об’єктів»[2]. Тобто, майже третина об’єктів, які потребують охорони і належного ставлення не знаходяться в Реєстрі і не можуть претендувати на жодні кошти з місцевих, обласних та державного бюджету України.
         Для того, аби усвідомити темпи внесення на облік до Державного реєстру нерухомих пам’яток, звернемося до вже згадуваної доповіді Міністра культури України, в якій йдеться про те, що протягом 2005-2011 років найбільшу кількість пам’яток до реєстру занесено в Одеській (988), Луганській (240) областей, міста Києва (550) та АР Крим (246). Дивно, що в цьому переліку доповіді відсутня статистика по Львівській, Волинській та Тернопільській області, в яких сконцентровано чи не найбільшу кількість пам’яток загальнонаціонального та локального значення.  
         В межах нашого моніторингу було спрямовано відповідні запити до обласних державних адміністрацій Волинської, Львівської та Тернопільської областей з метою вивчення тенденцій фінансування державних закупівель у сфері охорони пам’ятників архітектури протягом 2009-2011 років.

         Тернопільська область
         Тернопільська обласна адміністрація в 2009-2011 роках була розпорядником коштів Державного бюджету, які надійшли всього на 2 об’єкти, Ратуша XVIII ст. у місті Бучачі – 194,935 тис. грн. в 2009 році, 511,1 тис. грн. в 2010 році; Школа №1 ХІХ ст. у м. Збаражі – 1 451,0 тис. грн.
         Про те, яким чином фінансувалися роботи з реставрації ратуші в місті Бучачі, свідчить постанова Кабінету міністрів України від 30 травня 2011 року за №595 «Про перерозподіл деяких видатків та передачу бюджетних призначень, передбачених у 2011 році Міністерству фінансів»:
         «Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства – 511, 1 тис. гривень для погашення бюджетної заборгованості спеціального фонду державного бюджету (2857-17) станом на 1 січня 2011 р. за програмою 2751870 "Ремонтно-реставраційні роботи пам'ятки архітектури XVIII століття ратуші в м. Бучачі Тернопільської області"[3].
Відповідна інформаційно-аналітична довідка щодо фінансування та проведення за рахунок видатків державного бюджету заходів із збереження архітектурної спадщини в 2011 році, підготована Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, свідчить про наступне: «За рахунок бюджетної програми КПКВК 2751320 «Погашення бюджетної заборгованості спеціального фонду державного бюджету станом на 1 січня 2011 р. за програмою 2751870 «Ремонтно-реставраційні роботи пам’ятки архітектури XVIII століття ратуші в м.Бучачі Тернопільської області»  бюджетну заборгованість за виконані у 2010 році ремонтно-реставраційні роботи ратуші у м. Бучачі Тернопільської області погашено у сумі  481,6 тис. гривень»[4].
Відповідно, фінансування відбувалося з річним запізненням, що не могло не впливати на якість робіт на об’єкті. Слід розуміти, що в умовах невчасного фінансування реставрації пам’яток архітектури, підрядникам вдаються до суттєвого завищення вартості, з врахуванням потенційної невчасної оплати виконаної роботи.
Виконавцем робіт з реставрації ратуші в місті Бучачі протягом 2009-2010 років було обрано ЗАТ «Львівреставрація», яке протягом останніх років виконує роботи з відновлення об’єкту.
В 2007 році Контрольне-ревізійне управління в Тернопільській області, звернуло пильну увагу на стан ратуші і виконання робіт і самого підрядника: «під час реставрації ратуші у місті Бучач генеральний підрядник ЗАТ «Львів-реставрація» у грудні 2006 року скалав та пред’явив до оплати акти виконаних робіт з реконструкції скульптур і встановлення риштувань на суму 714,1 тис. грн. У ході ревізії було проведено контрольні обміри обсягів виконаних робіт і вставновлено їх невідповідність фактичним обсягам, що призвело до завищення вартості виконаних робіт на 127, 1 тис. грн. І лише на момент закінчення ревізії, тобто, через три місяці, вищезгадані роботи були виконані у повному об’ємі»[5].
Однак, попри доволі жорсткий висновок КРУ в Тернопільській області у 2007 році, така ситуація була насамперед пов’язана з тим, що перші транші на роботу з реставрації ратуші в місті Бучачі надійшли наприкінці серпня, тендерні процедури були розпочаті в листопаді, а використати кошти слід було до кінця поточного фінансового року.
Вочевидь, ситуація з фінансування охорони пам’яток архітектури залишається заручником загальної ситуації із здійсненням фінансування з Державного бюджету України, коли кошти спрямовані на державні закупівлі приходять в другій половині фінансового року і після проведення відповідних процедур, опиняються у підрядника не тільки з суттєвим запізненням, а й у зимовий період, малопридатний для ефективних робіт на об’єкті.
Попри наявність на сайті Тернопільської обласної державної адміністрації розділу «Державні закупівлі», можемо констатувати, що крім загальних зразків документів з проведення державних закупівель, ми не можемо побачити жодної архівної або актуальної інформації про проведення державних закупівель не тільки в сфері охорони памятників архітектури Тернопільської області, а й у всіх інших сферах. На нашу думку, дана інформація має бути оприлюднена, що буде сприяти більш прозорій політиці державних закупівель не тільки в сфері охорони пам’яток архітектури, а й всього комплексу закупівель протягом року.
Школа №1 ХІХ ст. у м. Збаражі, пам’ятка  архітектури місцевого значення попала до переліку об’єктів відновлення в межах святкування майбутнього 800-річчя м. Збаража. Згідно даних електронного ресурсу Збаразької районної адміністрації, на якому розміщено розпорядження від 3 жовтня 2011 за № 557 року від імені голови районної державної адміністрації, зазначено наступне: «виготовлено  робочі  проекти  «Ремонт  та  реставрація  будівлі  ЗОШ  І-ІІІ ст. №1, (пам’ятки  архітектури  ХІХ ст. охор.№133 по  вул. Т.Шевченка,1  (кошторисна вартість 1 474 812 грн.)».
Виконавцем робіт з ремонту та реставрації школи №1 було обрано українсько-німецьке підприємство «Тер-Бау-Гіпс», яке раніше виконувало реставраційні роботи в м. Збаражі, зокрема в Збаразькому замку XVII ст., Домініканському костелі та монастирі XVI ст. (м. Збараж), Палаці князів Вишневецьких (смт. Вишневець Тернопільської області).
В розпорядженні голови Збаразької районної державної адміністрації від 16 червня 2011 року за № 361 «Про передачу проектно-кошторисної документації в управління капітального будівництва Тернопільської обласної державної адміністрації для проведення тендерних закупівель»: «1. Відділу освіти Збаразької районної державної адміністрації для проведення тендерних закупівель і фінансування з Державного бюджету, передати проектно-кошторисну документацію в управління капітального будівництва Тернопільської обласної державної адміністрації  таких об’єктів: - робочий проект «Ремонт та реставрація будівлі ЗОШ І-ІІІ ст. №1, (пам’ятки  архітектури ХІХ ст., охор.№133) по вул. Т.Шевченка,1 в  м.Збаражі Тернопільської області (коригування)»[6].
Можемо констатувати доволі прозору електронну політику в формуванні документів державних закупівель при підготовці документів для проведення робіт за об’єктом Школа №1 (пам’ятка архітектури ХІХ століття, охор. №133),  однак, не бачимо жодної додаткової інформації про сам проект ремонту та реставрації. Більше того, сайт Тернопільської обласної державної адміністрації не має інформації про діяльність Управління капітального будівництва Тернопільської обласної державної адміністрації.
Інформація, яка є у вільному доступі – це розпорядження голови Тернопільської ОДА про від 19 серпня 2010 року за  № 617  «Про утворення комітету з конкурсних торгів апарату облдержадміністрації», в додатку якого зазначено його персональний склад. Наявність самого положення про комітет цілковито відповідає діючому законодавству України.
На нашу думку, інформація про тендерні комітети з державних закупівель, які здійснюють свої роботи в обласних адміністраціях мають бути документами, з зазначенням не тільки посади, прізвища і по-батькові учасників комітету, а й відповідного кваліфікаційного рангу, відповідно до тематики державних закупівель. Оскільки ми маємо справу з доволі чутливою до зловживань сферою реставрації пам’яток архітектурної спадщини, в якій не може йтися виключно про оцінку цінових пропозицій, а й про відповідну кваліфікацію та досвід виконання подібних робіт з боку підрядника. Існуюча практика визначення підрядника робіт за найменшою ціною може призвести до трагічних наслідків в охороні нерухомих пам’яток архітектури.
В свою чергу, необхідне законодавче забезпечення діяльності відповідних експертів з створення тендерної документації з ремонтно-реставраційних робіт при обласних державних адміністраціях та місцевих радах,  в разі, коли йдеться про підготовку проектно-кошторисної документації для тендеру, для посилення відповідальності місцевих чиновників і залучення фахівців, що суттєво унеможливить прояви корупції: як на етапі проектування, так і проведення самої процедури державної закупівлі.
Крім того, на сайті Тернопільської обласної державної адміністрації відсутній річний план закупівель, що практично обмежує можливість здійснювати громадськістю своєчасний моніторинг запланованих закупівель в сфері збереження та реставрації пам’яток архітектури.
В двох випадках (2010 рік – Ратуша в місті Бучач; 2011 – Збараж, школа №1) сума державних коштів відповідає необхідній для проведення тендеру – 511, 1 тис. грн. і 1 451 тис. грн. Однак, відсутність інформації на офіційному порталі державних закупівель дозволяє висунути гіпотезу про те, що суми на реставраційні роботи виділялися в обсязі, меншому ніж зазначений Законом про здійснення державних закупівель (п.2 ст.2). В разі, якщо ця інформація знайде своє підтвердження, ми зможемо говорити про порушення діючого законодавства в сфері державних закупівель, згідно якого «Замовник не має права ділити предмет закупівлі з метою уникнення процедури відкритих торгів або застосування цього Закону» (п.2 ст.4). Ми плануємо надіслати відповідні додаткові запити до Тернопільської обласної державної адміністрації.
Згідно даних, отриманих з офіційного загальнодержавного порталу державних закупівель https://tender.me.gov.ua в 2009 році немає жодної інформації про оголошення тендерних закупівель в сфері охорони пам’ятників архітектури в Тернопільській області.
Згідно даних, отриманих з офіційного загальнодержавного порталу державних закупівель https://tender.me.gov.ua в 2010 та 2011 році немає жодної інформації про оголошення тендерних закупівель в сфері охорони пам’ятників архітектури в Тернопільській області.

Волинська область

         Згідно даних, наданих головним Управлінням містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Волинської обласної державної адміністрації в 2009 році було профінансовано 865, 5 тис. грн. на виготовлення проектно-кошторисної документації (УкрНДІ проект реставрація, м. Київ) та протиаварійні реставраційні роботи на Святогорському монастирі в с.Зимне Володимир-Волинського району (виконавець ВАТ «Луцьксантехмонтаж»). Нагадаємо, що спеціалісти з дочірнього підприємства Інституту археології АН України «Волинські старожитності» з Луцька 22 червня 2009 року склали Акт обстеження технічного стану комплексу пам’яток архітектури національного значення Святогірського Успенського монастиря. Зокрема, в ньому зазначалося «…рекомендації генпроектувальника комплексу Зимнівського монастиря (ЗАТ «УкрНДІпроектреставрація», м. Київ) з приводу подальших ремонтно-реставраційних робіт не бралися до уваги, що призвело до надбудови куполів до пам’ятки архітектури XV ст. Успенської церкви без врахування геологічних умов споруди, влаштування на нижній північно-західній ділянці схилу штучного ставу, що не могло не вплинути на природний гідрологічний режим усієї території плато. Окрім цього, замощення території подвір’я штучним каменем, що суперечило історичній традиції, також додало проблем у відведенні дощової води з території подвір’я. Без залучення професійних гідрогеологів, спелеологів, археологів для з’ясування причин обрушення частини підземних ходів під фундаментами Успенської церкви зроблено спробу укріплення їх тунелем із застосуванням звичайної червоної цегли, запас міцності якої в умовах надто зволоженого оточення обмежений (...) Утеплення Успенської церкви пінопластом, може призвести до надмірного зволоження стін, їх поступового руйнування, осипання розписів усередині споруди…»[7].   
         Тобто, перебування культової споруди у власності однієї з християнських церков та самовільні роботи з реставрації призвели до ситуації, коли український уряд був вимушений терміново втрутитися в ситуацію, виділивши необхідні кошти на реставравцію споруди. Однак, що найцікавіше, Закон України про охорону культурної спадщини передбачає відповідне покарання за подібну діяльність: «Незаконні дії (пошкодження, руйнування, знищення), вчинені фізичною особою, що призвели до істотних змін памяток, їхніх територій, охоронюваних археологічних територій, а також їхніх частин, тягнуть за собою кримінальну відповідальність згідно законом» (п.1 ст. 43 р.VII). Завдяки розслідуванню журналу «Український тиждень» стало відомо про те, що на території пам’ятки в 2010 році продовжувалася незаконна забудова, яка ставить під загрозу саму пам’ятку архітектури і археологічну територію городища, що знаходиться поруч. Однак, жодного винного в протиправних діях не було покарано. Нами планується звернення до відповідних органів влади з запитом, чи взагалі є прецеденти покарання винних в пошкодженні та руйнації пам’яток архітектури Волинської, Тернопільської та Львівської області протягом останніх 10 років.
         Також, в 2009 році було профінансовано в кількості 200 тисяч грн. реставраційні роботи на Палаці садиби Липинських в с.Затурці Локачинського району.
         В наступному 2010 році надійшли кошти державного бюджету на суму 8603, 9 тис. грн. на продовження протиаварійних робіт на Святогорському монастирі в с. Зимне Володимир-Волинського району (виконавець ВАТ «Луцьксантехмонтаж»), а також 396, 5 з обласного бюджету на проведення реставраційних робіт на Палаці садиби Липинських в с.Затурці Локачинського району (виконавець ЗАТ РБУ «Вишків»).
         В 2010 році з обласного бюджету надійшли кошти в розмірі 50, 0 тис. грн. на реставраційні роботи на Здвиженській церкві в м. Луцьку.
         У 2011 році було передбачено з державного бюджету фінансування в обсязі 2 400 тис.грн.  на реставраційні роботи на Палаці садиби Липинських в с.Затурці Локачинського району (виконавець ЗАТ РБУ «Вишків»).
8 грудня 2011 року у місті Люблін підведено підсумки ХІ Міжнародного конкурсу «ДІМ 2011» на кращі інвестиції у будівництві в Польщі та Україні.
         За рішенням журі, лауреатом конкурсу (ІІІ місце) у номінації «Реставрація пам’яток архітектури» став відреставрований палац-садиба родини Липинських. На його реставрацію затрачено 2,8 млн грн з державного бюджету України та 800 тис грн з обласного бюджету.
         Крім того, в 2011 році було передбачено з обласного бюджету виділення 350 тис. грн. на виготовлення і коригування проектно-кошторисної документації на будинок І.Стравінського в м. Устилуг, церкву Різдва Богородиці в с. Новий Загорів Локачинського району, Дмитрівську церкву в с. Гішин Ковельського району, Покровську церкву в с. Піддубці Луцького району, Шляхетьский будинок в Луцькому замку, браму садиби Вільгів в смт. Голоби Ковельського району (виконавець інститут «Укразахідпроектреставрація» м. Львів та ПП «Прайд» м. Луцьк).
         Попри доволі високу оцінку реставраційних робіт на палаці-садибі родини Липинських, на сайті Волинської державної обласної адміністрації міститься інформація про те, що два заступники губернатора Волинської області здійснювали поїздки до об’єкту і висловлювали побажання щодо пришвидшення виконання робіт до Дня незалежності України, для того аби губернатор області зміг взяти участь у відкритті відреставрованого об’єкту[8]. Водночас, в оголошеннях офіційного сайту державних закупівель, ми бачимо зазначені терміни реставраційних та відновлювальних робіт протягом червня-жовтня 2011 року (№ 52 (498) від 02.05.2011 року). На нашу думку, подібна адміністративна активність з «пришвидшення» виконання реставраційних робіт є неприпустимою. Головним критерієм оцінки має бути стан готовності об’єкту.
Згідно даних, отриманих з офіційного загальнодержавного порталу державних закупівель https://tender.me.gov.ua в 2009 році немає жодної інформації про оголошення тендерних закупівель в сфері охорони пам’ятників архітектури в Волинській області.
Згідно даних, отриманих з офіційного загальнодержавного порталу державних закупівель https://tender.me.gov.ua в 2010 році році немає жодної інформації про оголошення тендерних закупівель в сфері охорони пам’ятників архітектури в Волинській області.
Головне управління містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Волинської облдержадміністрації, розмістило одне оголошення про проведення тендеру на виконання робіт «код 45.45.13.290 - роботи реставраційні та відновлювальні інші (ремонтно-реставраційні роботи по пам'ятці архітектури Палац садиби Липинських - 1 об'єкт)» (Вісник 52 (498), 02.05.11, оголошення № 047105). На жаль, жодних документів, які супроводжували б це тендерне оголошення про перебіг проведення тендеру, відповідні протоколи та інформація про переможців відсутня.

         Львівська область

         Львівська область є абсолютним лідером з поміж трьох областей, які були предметом нашого моніторингу за кількістю об’єктів, які реставрувалися коштом державного та обласного бюджету.
         Згідно даних про стан використання бюджетних коштів з державного та обласного, виділених на реставрацію об’єктів культурної спадщини Львівської області впродовж 2009 – першого півріччя 2011 року до переліку потрапило 19 об’єктів.
         Однак, навіть побіжний погляд на надану Львівським управлінням охорони культурної спадщини довідку про профінансовані об’єкти відразу демонструє відсутність згадки про реставраційні роботи 1 черги щодо впорядкування території внутрішнього подвір’я з улаштуванням інженерних мереж пам’ятки архітектури Жовківського замку (вісник Державних закупівель № 27 (363) від 06.07.09). 
         В 2009 році коштом державного бюджету було профінансовано роботи з реставрації даху замку. Перший транш становив 1 млн. 700 тис. грн. Як коментує ситуацію керівник Жовківського заповіднику Володимир Герич: «Вже більше року замок стоїть під дерев’яним дахом. Звичайно, дерево спеціально оброблене, але без міді воно псується. Для завершення робіт потрібно ще 1 млн. гривень. Торік ми не отримали фінансування, якщо історія повториться і тепер, то будемо власноруч чимось накривати дах, чи-то плівками, чи ще чимось». Виконавцем робіт виступила компанія з Волинської області ПП «Нова Аркада».
         Другий інцидент за присутності в якості підрядника ПП «Нова Аркада» стався в 2010 році, в Домініканському монастирі, який знаходиться в селі Підкамінь Бродівському районі Львівської області. Тоді риштування впало і пошкодило дзвінницю храму, а також знищило 3 фігури.
         На думку експертів, така ситуація сталася через демпінгові пропозиції ПП «Нова Аркада» по відношенню до інших учасників тендеру, які враховували необхідність закінчення робіт.
         Всього ПП «Нова Аркада» отримала тричі кошти з Львівського обласного бюджету за 2009 рік: реставрація та ремонт будівлі Церкви Св. Онуфрія з монастирськими приміщеннями та дзвінницею с. Лаврів, Старосамбірського району Львівської області – 245,3 тис. грн.; ліквідація аварійного стану будівлі дзвінниці храму монастиря домініканців XV-XVIII ст. смт. Підкамінь Бродівського району Львівської області – 440,1 тис. грн. В 2010 році згадане підприємство знову використало державні кошти на ліквідацію аварійного стану будівлі дзвінниці храму монастиря домініканців XV-XVIII ст. смт. Підкамінь Бродівського району Львівської області – 447,8 тис. грн.
         Cитуація із згаданим виконавцем робіт свідчить про суттєву недосконалість тендерних процедур з проведення реставраційних робіт пам’ятників архітектури, оскільки обрання найменшої цінової пропозиції може призвести до повторення випадків, коли фірма підрядник не виконає роботи в зазначеному обсязі. Враховуючи це, ми пропонуємо змінити регламент проведення процедури визначення переможців державних закупівель, внесши до обов’язкового переліку питань не тільки наявність відповідної ліцензії на проведення ремонтно-реставраційних робіт, а й попередній досвід проведення таких робіт і вивчення висновків комісій, які приймали попередньо відреставровані об’єкти.
         Згідно даних про стан освоєння бюджетних коштів в зазначений період, абсолютним лідером з перемоги в державних закупівлях виступає компанія ЗАТ «Львівреставрація», яка отримала право на ремонтно-реставраційні роботи 10 з 19 об’єктів, що присутні в переліку за 2009 – першу частину 2011 року.
         Один об’єкт отримали підрядники ТзоВ БК «Трансбуд» (2009 рік – реставраційні роботи будівлі дерев’яної дзвінниці 1777 р. церкви Воскресіння Господнього с. Побужани, Буського району Львіської області).
         Згідно даних, отриманих з офіційного загальнодержавного порталу державних закупівель https://tender.me.gov.ua в 2009 у Львові та Львівській області було розміщено 17 оголошень про тендерні закупівлі. Слід враховувати, що в 2009 році ми маємо мінімум інформації з офіційного загальнодержавного порталу, через те, що державні закупівлі регулювалися положенням, ми бачимо лише реєстраційні картки оголошень про закупівлі.
         Суб’єктів, які знаходилися в підпорядкуванні Міністерства регіонального розвитку та будівництва України, які у 2009 році провадили тендерні закупівлі в галузі охорони пам’яток архітектури Львівської області – 2, тендерних оголошень - 3.
         Державний історико-культурний заповідник в м. Белзі Міністерства регіонального розвитку та будівництва України (оголошення у Віснику 25 (361), 22.06.09 проводив тендер на виготовлення проектно-кошторисної документації та реставраційно-відновлювальні роботи Ансамблю монастиря сестер Домініканок (монастирські приміщення) у м. Белзі Львівської області.
         Державний історико-архітектурний заповідник у Жовкві Львівської області Міністерства регіонального розвитку та будівництва України оголошував про проведення двох тендерів «реставраційні роботи І черги впорядкування території внутрішнього подвір’я з улаштуванням інженерних мереж пам’ятки архітектури Жовківського замку» (Вісник від 27 (363), 06.07.09, номер оголошення 20172); «реставраційні роботи по східній вежі пам’ятки архітектури Жовківського замку» (Вісник від 35 (371), 31.08.09, номер оголошення 24845).
            Управління капітального будівництва Львівської облдержадміністрації в 2009 році, згідно даних офіційного загальнодержавного порталу державних закупівель https://tender.me.gov.ua тричі проводило закупівлі в сфері охорони пам’яток архітектури: «ремонтно-реставраційні роботи фасадів і балконів будівлі пам'ятки архітектури ХІХ ст. навчального корпусу Львівського державного училища культури та мистецтв на вул. Нижанківського, 2, 4 у м. Львові» (Вісник від 22 (358), 01.06.09, оголошення № 16781); «комплекс споруд Собору Святого Юра у м. Львові (ремонтно-реставраційні роботи)» (Вісник від 43 (379), 26.10.09, оголошення № 29505) та «реставрація пам'ятки архітектури державного значення XV-XX ст. (ох. №508) монастиря у с. Лаврові Старосамбірського району Львівської області» (Вісник від 43 (379), 26.10.09, оголошення № 29506).
         Управління охорони історичного середовища Львівської міськради в 2009 році, згідно даних офіційного загальнодержавного порталу державних закупівель https://tender.me.gov.ua зробило 4 оголошення про проведення тендерів: «реставраційні роботи Вірменського Собору» (Вісник 18 (354), 05.05.09, оголошення № 14261); «консервація та реставрація об’єктів культурної спадщини: лот 1 - реставрація балконів пам’яток архітектури м. Львова; лот 2 - реставрація та ремонт даху пам’ятки архітектури - костелу Єзуїтів на вул. Театральній у м. Львові» (Вісник 46(382), 16.11.09, оголошення № 31079), а також двічі проводило тендер на «реставрація фасаду пам’ятки архітектури поч. ХХ ст. будинків 50, 52 на вул. ген. Чупринки у м. Львові», (Вісник 31 (367), 03.08.09, оголошення № 22785 та Вісник 46(382), 16.11.09, оголошення № 31082). Причини для повторного проведення тендеру на виконання реставраційних робіт не вказані.
         Управління охорони культурної спадщини Львівської облдержадміністрації в 2009 році, згідно даних офіційного загальнодержавного порталу державних закупівель https://tender.me.gov.ua здійснило 4 оголошення про тендерні закупівлі: «протиаварійні та ремонтно-реставраційні роботи на пам’ятці архітектури - Василіанський монастир у с. Лаврові Старосамбірського району Львівської області» (Вісник 30 (366), 27.07.09 22165)»; «роботи з реставрації та пристосування пам’ятки архітектури XVI ст. - дерев’яної церкви Св. Арх. Михаїла в с. Стара Скварява Жовківського району Львівської області» (Вісник 30 (366), 27.07.09, оголошення № 22166); «роботи з ліквідації аварійного стану дзвіниці храму Домініканського монастиря в смт. Підкамінь Бродівського району Львівської області» (Вісник 30 (366), 27.07.09, оголошення № 22167); «протиаварійні та ремонтно-реставраційні роботи церкви Покрови Пр. Богородиці 1700 р. на вул. І.Франка в м. Моршині Львівської області» (Вісник 30 (366), 27.07.09 22168).
         Управління капітального будівництва Львівської міськради в 2009 році, згідно даних офіційного загальнодержавного порталу державних закупівель https://tender.me.gov.ua здійснило 3 оголошення про тендерні закупівлі: «реставрація фасаду пам’ятки архітектури поч. ХХ ст. будинків 50, 52 по вул. Ген. Чупринки» (Вісник 28 (364), 13.07.09, оголошення № 20974); «ансамбль монастиря Бернардинів, пл. Соборна, 3-а, вул. Валова, 18, 20 - ремонтно-реставраційні роботи (проектні роботи)» (Вісник 46(382), 16.11.09, оголошення № 31031); «монастир Домініканців, пл. Музейна - реставраційно-ремонтні роботи монастирського корпусу (проектні роботи)» (Вісник 46(382), 16.11.09, оголошення № 31033).
         Як ми можемо бачити із зазначеного переліку, Управління капітального будівництва Львівської міської ради оголошувало тендер з реставрації фасаду пам’ятки архітектури поч. ХХ ст. будинків 50, 52 по вул. ген. Чупринки в липні 2009 року, аналогічні тендерні оголошення були так само розміщені Управлінням охорони історичного середовища Львівської міськради в серпні та листопаді 2009 року. На нашу думку, така інформація вимагає додаткового обстеження та запиту відповідних супровідних тендерних документів, адже різними суб’єктами були оголошені однакові тендери на виконання одних і тих самих робіт, оскільки в цьому може переховуватися ознаки шахрайства в проведенні закупівель за бюджетні кошти. 
         Згідно даних, отриманих з офіційного загальнодержавного порталу державних закупівель https://tender.me.gov.ua в 2010 у Львові та Львівській області було розміщено 13 оголошень про тендерні закупівлі.
         Управління охорони історичного середовища Львівської міськради в 2010 році, згідно даних офіційного загальнодержавного порталу державних закупівель https://tender.me.gov.ua здійснило 6 оголошень в сфері охорони пам’яток архітектури про тендерні закупівлі: «реставраційно-ремонтні роботи даху костелу Петра і Павла ордена Єзуїтів на вул.Театральний, 11» (Вісник 24 (412), 14.06.10, оголошення № 19592); «реставрація та ремонт балконів житлових будинків - пам’яток архітектури» (Вісник 24 (412), 14.06.10, оголошення № 19593); «реставраційно-ремонтні роботи Вірменського Собору» (Вісник 27 (415), 05.07.10, оголошення № 22789);  «реставраційно-ремонтні роботи ансамблю Успенської церкви» (Вісник 27 (415), 05.07.10, оголошення  № 22790);  «реставраційно-ремонтні роботи будинку Страхового товариства "Дністер" на вул. Руській, 20 (перша міська поліклініка)» (Вісник 27 (415), 05.07.10, оголошення № 22791); «ремонтно-реставраційні роботи храму св. Івана Хрестителя на пл. Старий Ринок» (Вісник 38 (426), 20.09.10, оголошення № 32799).
         За даними начальника управління охорони історичного середовища Львівської міськради Лілії Онищенко, на реставрацію пам’яток архітектури в 2009 та 2010 роках не виділялися державні кошти. З міського бюджету Львова було використано в 2010 році – 2,8 млн. грн., а в 2009 – 3,9 млн. грн.[9]
         Управління капітального будівництва Львівської міської ради в 2010 році, згідно даних офіційного загальнодержавного порталу державних закупівель https://tender.me.gov.ua здійснило 3 оголошення про тендерні закупівлі: «реставраційно-ремонтні роботи церкви святого Іллі на вул. Дорога Кривчицька» (Вісник 30 (418), 26.07.10, оголошення № 25845); «реставраційно-ремонтні роботи покрівлі церкви Пресвятої Богородиці на вул. Богданівській» (Вісник 30 (418), 26.07.10, оголошення № 25846); «реконструкція та ремонтно-реставраційні роботи (першочергові аварійні роботи) пам’ятки архітектури ХХ ст. адміністративної споруди на вул. Саксаганського, 13» (Вісник 30 (418), 26.07.10, оголошення № 25847).
         В свою чергу, Управління капітального будівництва Львівської обласної адміністрації в 2010 році, згідно даних офіційного загальнодержавного порталу державних закупівель https://tender.me.gov.ua здійснило 4 оголошення: «ремонтно-реставраційні роботи пам’ятки архітектури ХХ ст. - будинку 17-19 на просп. Т.Шевченка у м. Львові» (Вісник 32 (420), 09.08.10, оголошення № 27752); «ремонтно-реставраційні роботи фасадів і балконів будівлі пам'ятки архітектури ХІХ ст. - навчального корпусу Львівського державного училища культури та мистецтв на вул. Нижанківського, 2, 4 у м. Львові» (Вісник 32 (420), 09.08.10, оголошення № 27754); ремонтно-реставраційні роботи пам'ятки архітектури XX ст. будинку №17-19 на проспекті Т.Шевченка у м. Львові (Вісник 35 (423), 30.08.10, оголошення № 30065); «ремонтно-реставраційні роботи фасадів і балконів будівлі пам’ятки архітектури ХІХ ст. навчального корпусу Львівського державного училища культури та мистецтв на вул. Нижанківського, 2, 4, у м. Львові» (Вісник 35 (423), 30.08.10, оголошення № 30066). Як ми бачимо, Управління капітального будівництва Львівської обласної адміністрації двічі оголошувало тендерні закупівлі на одні й ті самі послуги. На офіційному загальнодержавному порталі державних закупівель https://tender.me.gov.ua відсутня інформація щодо перебігу проведення процедур згаданих тендерних закупівель  в повному обсязі. Для зясування ситуації з даними тендерними оголошеннями необхідно здійснити відповідні запити до Управління капітального будівництва Львівської обласної державної адміністрації.
         В 2011 році у Львові та Львівській області було здійснено 17 оголошень про тендерні закупівлі, повязані з памятками архітектури, згідно даних офіційного загальнодержавного порталу державних закупівель https://tender.me.gov.ua. Нижче подаються дані з порталу.
         Управління охорони історичного середовища Львівської міськради здійснило три оголошення про тендерні закупівлі, а саме: «ремонтно-реставраційні роботи храму св.Івана Хрестителя на пл.Старий Ринок» (Вісник 46 (492), 18.04.11, оголошення № 034360); «реставраційно-ремонтні роботи будинку-пам’ятки архітектури місцевого значення на вул.Краківській, 14» (Вісник 76 (522), 27.06.11, оголошення № 096896); «реставраційно-ремонтні роботи Вірменського Собору» (Вісник 112 (558), 19.09.11, оголошення № 163758).
         Щодо тендерного оголошення «ремонтно-реставраційні роботи храму св.Івана Хрестителя на пл.Старий Ринок» на офіційному порталі відсутні будь-які супроводжувальні документи про перебіг здійснення тендерних закупівель.
         Друге оголошення «реставраційно-ремонтні роботи будинку-пам’ятки архітектури місцевого значення на вул.Краківській, 14» на відповідному офіційному загальнодержавному порталі супроводжується лише звітом про результати. В ньому знаходяться відомості про те, що в тендері брали участь два субєкти: ПП «Архітектурна майстерня «Ренесанс» (ціна 2 954 051 грн. 94 копійки з ПДВ, строк виконання – 488 календарних днів, гарантійне обслуговування – 5 років) та ТзОВ «Галицька основа» (ціна – 2 969 914 грн. 80 копійок з ПДВ, строк виконання - 512 календарних днів, гарантійне обслуговування - 5 років). Відповідно, переможцем тендеру було визнано ПП «Архітектурну майстерню «Ренесанс» (за кількістю отриманих балів за цінову пропозицію та терміни виконання).
         За інформацією, оприлюдненою веб-сторінкою http://z.texty.org.ua, ПП «Архітектурна майстерня «Ренесанс», протягом трьох років 2009 – 2011 отримала 9,43 млн. грн. (5 підписаних угод) за надання реставраційно-ремонтних робіт від Управління охорони історичного середовища Львівської міськради (4 договори), Управління капітального будівництва Львівської міськради (1 договір)[10].

ХТО ЗАПЛАТИВ ЦІЙ УСТАНОВІ?
ЗА ЩО ОТРИМАЛА КОШТИ?
ДАТА
СУМА, ТИС. ГРН
2011-09-29
694.6
2010-08-11
5716.9
2010-07-14
1312.1
2009-12-25
399.9
2009-12-25
1311.2
         Ремонтно-реставраційні роботи Вірменського собору, які оголошувалися Управлінням охорони історичного середовища Львівської міської ради мають оголошення та єдиний документ (офіційний портал державних закупівель)  - звіт про результати проведення процедур відкритих торгів, який свідчить про те, що торги були відмінені через відсутність пропозицій.
            Управління охорони культурної спадщини Львівської облдержадміністрації в 2011 році розмістило 4 оголошення, а саме: «код 74.20.23 - послуги в галузі архітектури інші (паспортизація пам'яток культурної спадщини Львівської області)» (Вісник 64 (510), 30.05.11, оголошення № 072827);  «код 74.20.23 - послуги в галузі архітектури інші (інвентаризація пам’яток культурної спадщини Львівської області)» (Вісник 64 (510), 30.05.11, оголошення № 073313); «код 45.45.13.290 - роботи реставраційні та відновлювальні інші (роботи з реставрації пам’ятки архітектури 1825р. дерев’яної церкви Покрови Пресвятої Богородиці в м. Моршині Стрийського району Львівської області)» (Вісник 79 (525), 04.07.11, оголошення № 103103); «код 45.45.13.290 - роботи реставраційні та відновлювальні інші (роботи з реставрації пам'ятки архітектури XV - XVIII ст. Домініканського монастиря (монастирський храм з дзвіницею) у смт. Підкамінь Бродівського району Львівської області)» (Вісник 79 (525), 04.07.11, оголошення № 103179). Жодних супроводжуючих документів, передбачених діючим законодавством, немає на офіційному порталі державних закупівель, що може свідчити про службове недбальство або про свідоме приховування тендерної документації співробітниками Управління охорони культурної спадщини Львівської обласної державної адміністрації.
          Управління капітального будівництва Львівської міськради в 2011 році за даними офіційного загальнодержавного порталу державних закупівель https://tender.me.gov.ua оголосило 4 тендери в галузі охорони памяток архітектури, а саме: «реставраційно-ремонтні роботи покрівлі церкви Пресвятої Богородиці на вул. Богданівській (реставраційно-ремонтні роботи)» (Вісник 46 (492), 18.04.11, оголошення № 038854) ; "Палац Любомирських на пл. Ринок, 10 - реставраційно-ремонтні роботи"(Вісник 67 (513), 06.06.11, оголошення № 081863 ); «реконструкція та реставраційно-ремонтні роботи будинку Рашуті, пл. Ринок, 1» (Вісник 79 (525), 04.07.11, оголошення № 104239); «реконструкція та ремонтно-реставраційні роботи (першочергові аварійні роботи) пам'ятки архітектури ХХ ст. - адміністративної споруди на вул. Саксаганського, 13» (Вісник 91 (537), 01.08.11, оголошення № 126472).
         Тендерну документацію щодо «реставраційно-ремонтних робіт покрівлі церкви Пресвятої Богородиці на вул. Богданівській», а також щодо «реконструкція та реставраційно-ремонтні роботи будинку Рашуті, пл. Ринок, 1»  знайти на офіційному порталі не вдалося.
         Водночас, присутні звіти про проведення процедур торгів для "Палац Любомирських на пл. Ринок, 10 - реставраційно-ремонтні роботи". В тексті звіту ми бачимо двох учасників відкритих торгів, вже відому нам ПП «Архітектурна майстерня «Ренесанс», а також ЗАТ «ПБО «Львівміськбуд». В розділі звіту «ціна і стислий опис інших умов кожної пропозиції конкурсних торгів», зазначено: ПП «Архітектурна майстерня «Ренесанс» - 694 622,23 грн.; ЗАТ «ПБО «Львівміськбуд» - 701 377,34 грн. Відповідно, переможцем відкритих торгів було визначено ПП «Архітектурна майстерня «Ренесанс».
         Також ми бачимо єдиний документ щодо  оголошеної заявки про проведення відкритих торгів: «реконструкція та ремонтно-реставраційні роботи (першочергові аварійні роботи) пам'ятки архітектури ХХ ст. - адміністративної споруди на вул. Саксаганського, 13» - це протокол відхилення пропозицій конкурсних торгів, жодні інші документи – відсутні.
Управління капітального будівництва Львівської облдержадміністрації в 2011 році за даними офіційного загальнодержавного порталу державних закупівель https://tender.me.gov.ua оголосило 3 тендери: «ремонтно-реставраційні роботи пам'ятки архітектури поч. ХХ ст. будинку 17-19 на проспекті Т.Шевченка у м. Львові (першочергові протиаварійні роботи по даху)» (Вісник 70 (516), 13.06.11, оголошення № 087364); «ремонтно-реставраційні роботи церкви Різдва Богородиці у м. Щирці (Пісках) Пустомитівського району Львівської області» (Вісник 70 (516), 13.06.11, оголошення № 088118); «Підгорецький Василіанський монастир Благовіщення (охоронний номер 414) у с. Підгірці Бродівського району Львівської області (будівництво: протизсувні заходи)» (Вісник 70 (516), 13.06.11, оголошення № 087410)». В усіх трьох випадках відсутні супроводжувальні документи відкритих торгів, більше того, у випадку з оголошенням «Підгорецький Василіанський монастир Благовіщення (охоронний номер 414) у с. Підгірці Бродівського району Львівської області (будівництво: протизсувні заходи)» (Вісник 70 (516), 13.06.11, оголошення № 087410)» на офіційному порталі державних закупівель зникло навіть саме оголошення про заплановану закупівлю.
Комунальне підприємство Львівської облради "Управління капітального будівництва" здійснило одне оголошення про закупівлю в одного учасника «Домініканський монастир у м. Жовква, пам’ятки архітектури національного значення, (ох. №387), ремонтно-реставраційні роботи» (Вісник 146/4 (592/4), 07.12.11, оголошення № 232070). Присутній єдиний документ – обґрунтування застосування процедури закупівлі в одного учасника «відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 39 Закону України «Про здійснення державних закупівель» № 2289–VІ від 01.06.2010 «нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв'язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, які унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення процедур конкурсних торгів, зокрема пов'язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру…». Договір на виконання робіт був підписаний з "Корпорацією будівельних підприємств "Львівінвестбуд", із заявленою ціною пропозиції у 15 млн. грн. (!) Однак, через відсутність фінансування робіт, які мали бути завершені в грудні 2013 року, угоду з «Львівінвестбуд» було розірвано. Згідно повідомлення в.о. начальника КП Львівської облради «Управління капітального будівництва» Ігоря Хміля, буде оголошено повноцінні вільні торги, а не закупівлю в одного учасника[11].
Клінічний госпіталь ДПС України м. Львова за даними офіційного загальнодержавного порталу державних закупівель https://tender.me.gov.ua оголосив «реставраційно-ремонтні роботи даху пам'ятки архітектури 1896 року "охоронний номер 624-М" лікувального корпусу №1 Клінічного госпіталю Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України на вул. Личаківській, 107 у м. Львові» (Вісник 34 (480), 21.03.11, оголошення № 011539). На жаль, жодних документів, які б супроводжували цю тендерну заявку немає. Так само відсутні документи, які б супроджували тендерну заявку
Львівського національного університету імені Івана Франка «капітальний ремонт по ліквідації аварійного стану пам'ятки архітектури навчального корпусу Львівського національного університету імені Івана Франка» (Вісник 49 (495), 25.04.11, оголошення № 046271).
Підсумовуючи цей короткий аналітичний огляд стану державних закупівель в Волинській, Тернопільській та Львівській областях в сфері реставрації та ремонту пам’яток культури, хотіли би зупинити Вашу увагу на наступному:

1)     Попри наявність в Законі про здійснення державних закупівель вимоги про надсилання річного плану закупівель до Державної казначейської служби (п.1 ст.4), виглядає раціональним аби цей документ був розміщений на офіційних веб-сторінках обласних державних адміністрацій для повноцінного ознайомлення;
2)     Для уникнення випадків нецільового використання коштів на ремонтні та реставраційні роботи пам’яток архітектури, ми пропонуємо вивести ці роботи з ст.2 п. 1 Закону України про здійснення державних закупівель, де найменшою межею для оголошення тендеру є розмір робіт в 300 тисяч грн., зобов’язавши проводити такі конкурси і за менші розміри робіт. Це буде також гарантією, що ускладнить зловживання, яке передбачене в нормі Закону про неможливість здійснення розподілу коштів з метою відмови від проведення конкурсу. Таким чином, з декларативного пункту законодавчого акту вона стане дієвим принципом, який суттєво ускладнить можливості для потенційних зловживань;
3)     Як показує аналіз державних закупівель в сфері реставрації та ремонту пам’ятників архітектури в Тернопільській та Волинській області і частково Львівській, до переліку об’єктів на які виділяються державні кошти, потрапили в основному ті, які передбачено відкрити під конкретну історичну річницю. Такий підхід в фінансуванні реставраційних робіт не може знайти іншої назви, ніж відомі села графа Потьомкіна. Саме тому ми виступаємо за якнайшвидше закінчення складання повного реєстру пам’ятників архітектури Волинської, Тернопільської та Львівської областей, а також відкритої бази із зазначенням реального стану будівель та споруд. Саме прозорість інформації дозволить громадськості і місцевій владі визначати пріоритетні об’єкти до ремонтних та реставраційних робіт, на відміну від «святкового» принципу фінансування;
4)     Крім того, необхідно внести відповідні законодавчі обмеження щодо надходження державних коштів на роботи з реставрації об’єктів архітектурної спадщини, визначивши, що процедури державних закупівель мають відбуватися в першій половині року і мають бути забезпечені таким чином, аби роботи відбувалися в сприятливий для такої діяльності календарний період. За інших умов, нерегулярне фінансування, підкріплене особливостями діяльності обласних рад і ВРУ з прийняття бюджету, провокуватиме як підрядників так і відповідні органи на місцях приймати рішення про освоєння коштів в пізній осінній та зимовий період, що становитиме додаткову загрозу для пам’яток архітектури;
5)     На нашу думку, доцільним було б створення громадських комісій з числа відповідних громадських організацій та відповідних експертних організацій, які мали б право і можливість брати участь в засіданнях комітетів з державних закупівель в Львівській, Волинській та Тернопільській області в сфері робіт з реставрації та ремонту пам’ятників архітектури;
6)     Крім того, вважаємо доречним і необхідним продовження терміну збереження всієї тендерної документації стосовно проведення процедури конкурсу, визначення переможців тощо, на період, довший за 3 роки, з обов’язковим цифровим архівом, який має знаходитися у вільному доступі;
7)     Необхідно зобовязати відповідні органи оприлюднити через офіційний портал державних закупівель всі документи, повязані з проведенням тендерів в галузі архітектури, для того аби громадськість могла вільно здійснювати моніторинг процесів закупівель;
8)     Сфера охорони пам’ятників архітектури є доволі чутливою з точки зору наслідків рішень з проведення державних закупівель, оскільки від рішення відповідного органу залежить збереження загальнонаціональної та місцевої культурної спадщини. Саме тому, необхідне встановлення загальних обов’язкових критеріїв до досвіду підрядника, якості виконаних робіт тощо, які дозволять убезпечитися від безвідповідальних рішень.



Звіт виконано ТМО "Нівроку" в рамках проекту "Громадський контроль за проведенням тендерних закупівель в сфері реконструкції пам’яток архітектури у Тернопільській, Волинській та Львівській областях" підтриманого програмою "Посилення впливу громадянського суспільства" Міжнародного фонду «Відродження». Думки викладені під час цього заходу є винятково відповідальністю ТМО «Нівроку» та не обов’язково відображають точку зору Міжнародного фонду «Відродження».

Немає коментарів:

Дописати коментар